Diagnosticarea principalelor

Boli cu Transmitere Sexuala

Bolile cu transmitere sexuala (BTS)  sunt infectii transmise prin contact sexual si pe alte cai (contactul cu zona infectata, cu obiecte infectate – ace de seringa, de la mama la fat). BTS necesita evaluare medicala si tratament. Iata cum pot fi diagnosticate unele dintre cele mai frecvente boli cu transmitere sexual:

HIV-SIDA:

• Testul HIV consta in recoltarea unei probe de sange; pune in evidenta anticorpii specifici anti-HIV ce apar in sange ca urmare a infectarii si nu prezenta virusului propriu-zis. Primul test care se face este testul ELSA (Enzime Lynked Immuno-Sorbent Assey), care este deosebit de precis.
  • Daca rezultatul este pozitiv se face apoi testul Westen-Blot sau IFA (Immuno Fluorescence Assaly). Daca testul Western-Blot iese pozitiv se declara seropozitivitatea.
  • Un rezultat pozitiv nu inseamna SIDA, ci doar ca virusul imunodeficientei umane (HIV) este prezent in organism. SIDA este ultimul si cel mai sever stadiu al infectiei cu virusul HIV.
  • Din momentul  infectarii pana la cel al aparitiei pot sa treaca aproximativ 6 luni pentru ca organismul sa produca anticorpii care vor fi identificati cu ajutorul testului HIV.

Gonoree:

• Pentru diagnosticare exista 3 tipuri de teste.
  • Culturi - se recolteaza o proba  de culturi din partea  corpului suspecta a fi infectata ( col uterin, urina, rect, gat) care sunt trimise ulterior la  laboratorul de testare.
  • Teste urinare – prin recoltarea unei probe de urina care este trimisa la laborator.
  • Coloratia Gram- se recolteaza o proba din uretra sau colul uterin, se intinde pe o lama si se coloreaza. Medicul observa bacteriile direct la microscop, chiar in momentul concultatiei. Coloratia Gram este un test mai eficient in cazul barbatilor.

Sifilis (blenoragie):

• Poate fi diagnosticat prin examinarea la microscop a unei probe obtinute dintr-un sancru infectios – in cazul prezentei sifilisului se observa la microscop bacteria.
  • Testul screening utilizat pentru evaluarea initiala este testul VDRL (Veneral Disease Research Laboratory) - acesta este un test nespecific pentru sifilis- sau, similar, testul RPR (regim plasma response).
  • Daca acest test este pozitiv, el va trebui confirmat printr-un alt test, denumit testul TPHA - acesta este un test specific pentru sifilis. Acest test se face prin recoltarea unei probe de sange.

Herpes genital (Herpes Simplex):

• Medicul poate diagnostica herpesul genital prin vizualizarea leziunilor intr-un episod acut si prin recoltarea unei probe din leziune.
  • Intre episoadele eruptive infectia cu herpes poate fi diagnosticata din sange, depistandu-se anticorpii la infectia cu herpes tip HSV 1 si HSV 2.

Infectia cu Chlamydia, Mycoplasma, Ureaplasma:

• Probele se recolteaza din celulele din colul uterin si apoi sunt trimise la un laborator.
  • Evaluarea factorilor de risc trebuie efectuata la fiecare vizita ginecologica de rutina, pentru toate femeile active sexual.

Infectia cu HPV (Papilloma Human Virus):

• Testul Babes-Papanicolaou reprezintă mijlocul de diagnostic primar pentru screening-ul cancerului de col uterin.
  • O mare proporţie din cancerele de col uterin se datorează infecţiei HPV.  Datorită asocierii între virusul papiloma uman (HPV) şi cancerul de col uterin, testul HPV reprezintă următoarea etapă diagnostică la o femeie cu celule anormale la testul Papanicolaou.
  • Testul HPV evidenţiază materialul genetic al virusului HPV aflat în interiorul celulelor colului uterin.
  • Testul constă  în prelevarea unei probe din colul uterin, care este trimisă la laborator pentru examinare.

Trichomonas Vaginalis:

• Examenul include examinarea vizuala a organelor genitale externe, a vaginului si cervixului, pentru e detecta eventualele pete mai rosii cauzate de parazit.
  • Orice secretie vaginala va fi evaluata pe baza culorii, mirosului si consistentei.
  • La barbati, examenul obiectiv include examinarea penisului si prelevarea unei probe de secretie uretrala. Testele care se efectueaza pentru identificarea parazitului sunt:  examinarea microscopic a secretiei vaginale, cultivarea de Trichomonas Vaginalis in medii speciale.

Virusul hepatic:

• Este o boala infectioasa, insa Hepatita B (in special) si C se transmit pe cale sexuala, prin fluidele corporale.
  • Pentru diagnosticare, pacientul trebuie sa mearga la un medic infectionist, testul necesitand o proba de sange.